Kooptips


Hieronder enkele tips bij het kopen op internet.

Uitleg

Lees ook eerst even de Uitleg op deze site.

Verzendkosten

Hoeveel verzendkosten u moet betalen hangt af van de fabrikant, het product en de verzendplek. Sommige bedrijven hebben vaste verzendkosten, ongeacht de grootte van de bestelling en anderen rekenen gewoon de geldende TPG tarieven.
Voor een artikel dat uit Amerika moet komen, zullen de verzendkosten hoger zijn dan voor een artikel uit een Nederlandse webwinkel. Let er wel altijd op dat de verzendkosten duidelijk zijn voor u de bestelling definitief doorzet.

Verkeerd product

Een verkeerd of slecht product kunt u terug sturen naar het bedrijf. Hier gelden dezelfde regels als voor een gewone koop in de winkel. Uw aankoop moeten voldoen aan de verwachtingen die u ervan mag hebben. U mag een verkeerd en/of defect product dus terugsturen waarbij de verzendkosten voor rekening zijn van de leverancier.
Dit in tegenstelling met de bedenktijd van zeven dagen. Als u gewoon het artikel niet wilt omdat het toch niet naar uw zin is en terug wilt sturen binnen de zeven dagen bedenktijd dan moet u de verzendkosten wel zelf betalen. Dit lijkt ons ook wel duidelijk. De gemaakte kosten die u aan de leverancier gedaan heeft voor de bestelling van het artikel die krijgt u weer teruggestort op uw rekening. Dus dat zijn de kosten van het artikel en de verzendkosten naar u toe.

Garantie

U kunt een product dat niet voldoet aan de verwachtingen die u er redelijkerwijs van mocht hebben, binnen een half jaar na aankoop terugbrengen (terugsturen) naar de winkelier. De winkelier moet dan: het ontbrekende alsnog leveren of het product vervangen / herstellen of een gedeelte van de verkoopprijs terugbetalen of de koopovereenkomst wordt ontbonden.
Als een nieuw product binnen een half jaar een gebrek vertoont, mag u ervan uitgaan dat dat gebrek er al was toen u het product kocht. Als de verkoper het hier niet mee eens is moet hij kunnen bewijzen dat het product in orde was bij aankoop

Sta ik sterk

Ook het Ministerie van Economische Zaken heeft een handige website, genaamd Consumentenautoriteit . Op deze website krijgt u advies en informatie over uw rechten en plichten waarmee u als consument of ondernemer te maken kunt krijgen. Zoals problemen omtrent garantie, makkelijke tips voor het schrijven van brieven en adresgegevens van allerlei geschillencommissies.

Meer zaken